Thursday, May 22, 2008

لو لم أكن طبيبا..... لوددت أن أكون طبيبا


في خضم امتحانات الثانوية العامة..والبيوت كلها مشدودة.. والطلبه كلها مشدودة... في طلبه كتييييييييييييير بتحلم بكلية الطب.
........ ياااااااااااااااااه....افتكرت ايام الشباب.. من6 سنين كنت عايش الاحساس ده....وبعد ما دخلت الكلية.. حاجات كتير ا تغيرت في دماغي.....
الوقتي بنسمع طلبه كتيير زعلانين من كلية الطب.. وأطباء كتيير مش عاجبهم المهنة.. حتى ان بعض الطلبه أنتجوا فيلم سموه جعلوني طبيبا ..يحكي مأساة الطبيب
دي لقطات من الفيلم

طالب سنه أولى

طالب سنه 3

طالب سنه 6
أنا عملت استفتاء وسألت اطباء وطلبه... بعد ما شفت الطب.. كان نفسك تشتغل ايه؟

أخي أحمد كان رده كان نفسي أكون صيدلي...
لكن محمود فرج قال كنت عاوز اي حاجة غير الطب...
وعندما سألت علي قالي:كنت عاوز أكون مهندس
محمد السيد كان رده : طبيب بيطري
الغريب د/ ياسر : ده نائب : قال كنت عاوز اطلع لعيب كورة
ومحمد رمضان قال كنت عاوز أطلع تاجر سألته اي تجارة: قال الموبايلات
لكن علاء : كان رأيه يدخل معهد موسيقى عربية
في نائب رفض ذكر اسمه : كان عاوز يكون جزار
******بصراحة حاجات غريبة.. محدش كان عاوز يشتغل طبيب
ولما سألتهم طيب تقول ايه لطالب الطب؟
علي قال - وما ظلمنهم ولكن كانوا هم الظالمين - انتو اللي عملتوا كده في نفسكم
ومحمد حسن قال - اللي امه وابوه مربهوش... كلية طب تربيه
وطبعا سألوني نفس الأسئلة وكانت اجابتي مختلفة
لو لم أكن طبيبا ...... لوددت ان أكون طبيبا
وعن رسالتي لطالب طب والأطباء
قول الامام الشافعي - الطب أشرف العلوم بعد علم الحلال والحرام
قول العز بن عبد السلام- الطب كالشرع وضع لجلب المصالح ودفع الأسقام
من أسمى المهن وانبلها هذه المهنة وحق لكم جميعا ان تفخروا انكم ابنائها:
1-مهنتك تخفف الآلام عن العباد - ومن فرج عن مؤمن كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة
2- دراستك تدلك على عظمة الله وملكوته وقدرته
3- ترى المرضى كل يوم أمامك فتحمد الله وترى من العبر ما يجعل قلبك حيا دائما ومتصل بالله
4- الطبيب من امهر الدعاة فمهنته تدله على طرق معالجة الأسقام وهو بذلك يكون لديه الصبر والفكر لعلاج أمراض المجتمع
5- المريض يثق في طبيبه لأبعد الحدود ولو استثمر الطبيب هذه الثقة في الدعوة الى الله لكن موفقا
ألا يكفيكم ماسبق حتى وان كانت الحكومة لا تقدر مجهودكم وراتبكم ضعيف... ألا يجعلكم هذا تصبرون على صعوبة الدراسة
هل عرفتم لماذا قلت
لو لم اكن طبيبا ... لوددت ان أكون طبيبا
والنشيد اللي على المدونة هذه الأيام اهداء لكل الأطباء

12 comments:

فارس الأزهر .. معاذ فتحى said...

50028السلام عليكم
تحيه من طبيب القلوب الى اخى الحبيب الدكتور عمرو
فعلا
لولم أكن طبيبا لوددت أن اكون طبيبا
قالها إخوانى فى كلية الطب
وقلتها انا فى قسم الدعوة والثقافه الاسلاميه
وكما نسمى أنفسنا .. أطباء القلوب
.....
حبيبى الدكتور عمرو
فعلا الطبيب مهنه لها مكانها
تدل على الرحمه
تدل على الخير
تدل على أصالة هذه الأمه
فالطبيب الأمين داعيه
والطبيب الجزار داهيه
.....
الاسم ملايكة رحمه
عايشين على خدمة غيرنا
وف وسط الناس والزحمه
حالفين لهنرضى ضميرنا
.....
طبعا أنا طبيب بالفطره
هههههههه
.....
ربنا يكرمك أخى وحبيبى الدكتور عمرو
وتقبل مرورى

_**( قلب الأسد )**_ said...

استاذى جزاك الله خير على التدوينة الرائعه هذة وصدقت فى قولك لو لم اكن طبيبا لوددت ان اكون طبيبا
انا اتفرجت على الفيلم جعلونى طبيبا يوم حفلة التخرج وكان رائع جدا
.
.
.
.
تقبل مرورى

rtrcbh said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
جزاكم الله خيرا يادكتور عمرو
وانا مثلك
لو لم اكن طبيبا لوددت ا أكون طبيبا
وفقكم الله وجزاكم عنا خير الجزاء والسلام عليكم
اخوك
د/احمد جمال

سارة said...

جزاك الله كل الخير

حاجات جوايا said...

السلام عليكم أخى الفاضل

جميل جدا حبك لمهنتك
ده مؤشر طيب ان شاء الله انك هتكون طبيب ناجح .. طبيب انسان لان النوع ده قل كتيررررررررر والجشع والانتفاع على حساب الناس بقى هو الغالب والمسيطر

النشيد جميل جدا

دمت بخير اخى

اسلام صديق said...

9بوست جميل جدا
والاغنية في منتهي الروعة
انا برضه لو لم اكن طبيبا لتمنيت ان اكون طبيبا

انا علي فكرة كنت وصلت لدرجة اني كرهت الطبنتيجة اسلوب التعليم الزبالة

لكن بفضل الله بعد ما بدات اخد الكلينيكال بدات اعلم نفسي بنفسي ومن ساعتها بقيت بحب مهنة الطب جدا

tamooh said...

مهنة الطب لها مكانة
فى قلوب كل المصريين
ولو سالنا أى طالب فى ثانوى بيذاكر
نفسه فى كلية ايه ..هيقول طب..
حتى لو كان أدبى
يمكن الكلية تعليمها صعب .. وبتتحملوا كتييييير ...
وكفاية شكل المرضى و آهات الموجعين .. ناهيكم عن طريقة التعليم على المرضى والتى تقشعر لها الأبدان
الا انه أكيد كل ده لتشكيل شخصية وردود فعل الطبيب
وربنا يكرمكم وتكون مهنتكم رسالة و ووسيلة لارضاء الله

.. النشيد أكثر من رائع ..

الزهراء said...

هى صحيح الكلية مطلعة عنينيا فى دراستها بس ونظامها وياسلام لو كان طب المنصورة لكن لا يمكن اتخيل نفسى فى مهنة غير الطب ربنا يتمها لجميع الطلبة على خير ويكونوا اطباء يرفعوا شأن الاسلام
ويتمها لك أخى د/عمرو بالتوفيق والتميز
النشيد رائع جدا

اصحى يا نايم said...

يا مولانا الطب ده مش فيزيا ,, انا شغال فيه من 5 سنين

بس اللى بيضايقنى ان أى حد دلوقتى بيفتى فيه.. عمال على بطال
!!!!!!

أحمد سعيد بسيوني said...

لو اكن طبيبا لوددت ان اكون صحفيا

جميلة هي مدونتك

تحياتي

محمدالبنا said...

البنا بيمسي

محمدالبنا said...

جميلة المدونة .وانا بصراحة مش عارف لوكنت في كلية تانيه كنت هقي عامل ازاي ................اللي كان شايل المحلول في الفيلم